מה זה?

אפיון חוויית המשתמש דומה לתכנון אדריכלי, רק שה"בניין" הוא דיגיטלי, לאחר שנבין מי הלקוחות שלנו ומהם הצרכים שלהם, נתכנן את הממשק הכי ידידותי ונוח עבורם, כך שהם יוכלו לנווט בו ולהשיג את מבוקשם בקלות והחוויה שלהם תהיה חיובית.

מתי כדאי להשתמש?

שלב האפיון קודם לשלב הפיתוח הטכנולוגי, וככל שהפרויקט מורכב יותר הוא ידרוש מחקר מעמיק והשקעה רבה יותר. חוויית משתמש טובה משפרת את ביצועי הממשק ועוזרת להשיג את היעדים שנקבעו, ולכן אפיון נכון שלה הוא שלב קריטי בבניית ממשק חדש, בטרנספורמציה דיגיטלית ואפילו במקרים של הוספת תכונה או תהליך משמעותי למוצר קיים.

שלבי העבודה בתהליך התכנון
כדאי שיהיה בתהליך
מחקר מקדים

מה זה?

סקירה וניתוח של ממשקים דיגיטליים בעלי מטרה או פונקציונליות דומה בארגון וגם מחוצה לו, לעתים, אם רוצים להיות חדשניים, מחפשים השראה גם בתעשיות אחרות.

חשוב לדעת

כשמשדרגים מוצר קיים כדאי לבדוק ולתעד את המדדים הנוכחיים. כך אפשר להשוות אותם
למדדים שלאחר השינוי, ולראות איך ועד כמה הוא תרם למוצר.

תוצרים

מצגת מפורטת

הכרחי בתהליך
מחקר משתמשים

מה זה?

מחקר עוזר לנו לנתח ולהבין את העמדות, הצרכים וההתנהגות של המשתמשים העתידיים שלנו. ככל שנדע עליהם יותר, נוכל להתאים להם פתרונות מדויקים שיהיו קלים ונוחים לשימוש עבורם.

חשוב לדעת

אפשר לערוך מחקר בעזרת כלים ומתודות שונים ומגוונים- ראיונות, קבוצות מיקוד, תצפיות, סקרים ועוד.
 

כדאי שיהיה בתהליך
גיבוש פרסונות

מה זה?

אחד מהשימושים האפשריים של מחקר המשתמשים הוא בניית פרסונות. "פרסונה" מייצגת מקבץ של משתמשים בעלי דפוסי התנהגות, העדפות, ערכים וסגנון חיים דומים. משתמשים בפרסונות כדי לתכנן את המוצר סביב צרכי המשתמשים, ההרגלים והבעיות ("כאבים") שלהם, וכך לייצר התאמה טובה יותר בינו לבין קהל היעד.

חשוב לדעת

בכל שלב בפרויקט מומלץ לחזור ולהציץ בפרסונות, ולבדוק האם הפתרונות שהמוצר מציע הם באמת הכי טובים עבורן.

תוצרים

3 פרסונות מפורטות לרבות פרטים דמוגרפיים וכן מוטיבציות, צרכים, תחומי עיניין ומדדים (דיגיטליות, מעמד סוציו אקונומי ועוד)

הכרחי בתהליך
גיבוש קונספט חווית משתמש

מה זה?

שרטוט ראשוני של חווית המשתמש שנעשה על בסיס פעולה מרכזית שהמשתמש אמור לעשות במוצר, כך ניתן להבין איך יהיה לנווט במוצר, איפה יהיו הרכיבים השונים במסך ומהו הפתרון המוצע באופן כללי.

חשוב לדעת

מאחר וזוהי נקודת זמן בתהליך שעדיין קל וזול לערוך תיקונים, מומלץ לבחון כבר עכשיו את הקונספט שגובש על משתמשים פוטנציאליים באמצעות תרשימיwireframes  או מוקאפ ("דגם" של הממשק). 

תוצרים

3-5 מסכים סכמתיים (בשחור לבן) המציגים את הפתרון הכללי לרבות לייאאוט וניווט ראשי. לרוב בחירת המסכים מתבססת על תרחיש אך מציגים בו רק את המסכים המרכזיים ללא מקרי קצה.
 

כדאי שיהיה בתהליך
אפיון תרחישי שימוש (User flow/ Use case)

מה זה?

תרחיש שימוש הוא סדר הפעולות שהמשתמש עושה בממשק. זרם השימוש (User flow) הוא התהליך המרכזי שלשמו משתמשים בממשק (תשלום מס, למשל) והוא מורכב מכמה תרחישים קטנים.

חשוב לדעת

"סדר הפעולות של המשתמש" נקרא לפעמים גם "תסריט השימוש" או "סיפור משתמש" - כדאי ליישר קו ולוודא שכל חברי הצוות מתכוונים לאותו הדבר. בנוסף, במידה ונעשה "מסעות לקוח" במסגרת עבודת הCX, אין צורך לבצע גם את השלב הנוכחי שכן, בשני כלים אלו מגיעים לאותה התוצאה.

תוצרים

מסמך המתאר באופן סכמתי את כל התרחישים במסגרת הסקופ הכוללים רצף של אינטראקציות בין המשתמש לממשק
 

כדאי שיהיה בתהליך
אפיון פונקציונלי מלא

מה זה?

סקיצות של כל המסכים שהמשתמש עובר. מטרתן היא להמחיש באופן וויזואלי ומפורט את המוצר העתידי.

חשוב לדעת

לרוב האפיון מגיע כשהוא מלווה ב"מסמך אפיון" ובו מפורטים רכיבי הממשק ומה הם אמורים לעשות. קיימות בשוק תוכנות רבות המאפשרות להציג את מסכי האפיון ותרחישי השימוש השונים באופן אינטראקטיבי גם מבלי לכתוב שורת קוד- אחת כמו: אינוויז׳ן, אקשור, אדובי XD ועוד.

תוצרים

Mockups סכמתיים בשחור לבן )לרוב אינטראקטיביים) הממחישים את כלל התרחישים במסגרת הסקופ, כולל מצבים שונים ומקרי קצה 
 

 

כדאי שיהיה בתהליך
תחזוקה ותיקונים

מה זה?

השקת הפרויקט אינה הסוף אלא רק ההתחלה. קרוב לוודאי שלאורך כל חיי הפרויקט יידרשו תחזוקה ושינויים בעקבות דרישות חדשות שיעלו מהשטח- מהמעצבים, מאנשי הפיתוח, מבדיקות השמישות וכמובן שבסופו של דבר גם מהמשתמשים עצמם.

חשוב לדעת

עוד בשלב תיאום הציפיות כדאי לוודא שהמאפיין- יישאר בתמונה גם אם במינון נמוך- עד סוף חיי הפרויקט.

תוצרים

עדכון האפיונים הסכמתיים ו/או מסמכי האפיון בהתאם לנדרש ויצירת הנחיות או לקיחת החלטות לגבי סוגיות שעולות בשלב העיצוב ו/או הפיתוח